Dinazorlar et yer, yani seni!!!
Jurassic Park’tan bir diyalog;
-Buna bak. Bu bir Dinozor!
-Buna inanamıyorum. Soğukkanlı olduklarını yazan kitapları hemen çöpe atmalıyım. Bunlar sıcak kanlı canlılar.
-Boyu 8-9 metre olmalı.
-Hızları nedir?
-T-Rex’in hızını saatte 53 KM olarak ölçtük.
-T-Rex mi? T-Rex’te var mı?
-Evet
-Bir daha söyle! İnanamıyorum!
Eskiye dönmek veya eski projeleri tekrar hayata döndürmek, hatta başarılı her projeden bir parça alarak harmanlamak, son yıllarda oldukça başvurulan bir yöntem haline geldi. Yeni bir isim oluşturmaktansa, ismi klasikleşmiş bir yapım, yeni bir motor ve yeni bir senaryo ile tekrar kullanıcıların beğenisine sunulabiliyor. Bunun en son örneklerinden birisi de uzun süredir Propaganda Games tarafından geliştirilen Turok. Unreal Engine 3 ile tekrar hayat bulan yapım, geçtiğimiz aylarda yeni nesil konsollar için çıkmış, PC oyuncuları ise biraz daha beklemek zorunda kalmıştı.
İlk olarak 1950’li yıllarda bir dinozor avcısını, karalama sayfalarla birleştiren bir çizgi serisi olarak gözüktü Turok. Oyun dünyasına ise, Nintendo 64 ile merhaba dedi. Ardından devam oyunları da geldi. Efsanevi isim Turok ve onun ardındaki “Dinozor avcısı” kimliği bir kez daha geri döndü. Bu kez PC için! Yalnız da değil üstelik. Tüm silahları bir yana, çok kullanışlı bıçağı ve gösterişli yayıyla birlikte.
Whiskey Company
Joseph Turok ve bağlı olduğu ekip, bir grup paralı askerden oluşuyor. Viski takımı çatısı altında bulunan bu ekibin amacı; eski bir dost, yeni bir düşman olan Wolfpack isimli grubun başkanı Roland Kane’i bulmak ve yürütülen projeleri sona erdirmektir. Kane, zamanında Turok’a bildiği her şeyi öğreten isim. Aslında Kane’nin tam yeri bilinmemektedir. Uzay Gemisine yapılan ani bir saldırı sonucu gemi düşüyor ve yeşillik bir alanda gözlerini açan Joseph, aslında karşısındaki düşmanların sadece askerler değil, dev kertenkeleler olduğunu görüyor.
Welcome to the Jungle, We've got Fun 'n' Games
Büyük kazadan sonra ayağa kalkan Turok, kısa bir süre etrafı gözlemliyor. Takım arkadaşlarımızdan çoğu ölmüş, ama oyun boyunca çoğu zaman yanımızda olabilecek kurtulan arkadaşlarımız var. Bu aşamadan sonra kontrolü ele alıyoruz. İlk etapta çoğu yapımda olduğu gibi, nasıl bir atmosferdeyiz, nasıl bir yöntem izlemeliyiz bunu kararlaştırıyoruz ve oyuna başlıyoruz. Aslında dikkatli bir strateji belirlemek gerekmiyor. Sadece öldürmek ve bunu doğru zamanda yapabilmek yeterli. Bazen takım arkadaşlarınıza yol göstermek, bazen onları korumak ve bazen de sarmaşıklardan tırmanarak (Bu sırada TPS bakış açısına geçiyor) yeni yollar keşfederek düşmana ulaşmak. Hepsi bu kadar. Karşımızda zaman zaman sığ, bazen de yavan bir çevre bulunuyor. Üzerinde taban teptiğimiz bitki örtüsünün yerlileri pekte masum değiller. Kısa sürede insan kemikleri ve onların sebepleri yani dinozorlarla karşılaşıyoruz.
Oyun boyunca mücadele edeceğimiz en zorlu düşmanlarımız dinozorlar. Sonrasında ise, operasyona engel olmak isteyen düşman güçler bulunuyor. Aslında her iki düşman faktörünün bize karşı tavrı öldürmek olsa da, dinozorların amacı operasyonu engellemek olamayacağına göre, açlık hissi ağır basıyor bu kez. Ormanlar, karanlık mağaralar ve bazen de teknolojik askeri binalar, aksiyon içerisinde yer alacağımız mekanların özeti. Kullanabileceğimiz silah envanteri de oldukça yeterli. Shotgun, otomatik tüfek, Mini Gun, Sniper, bıçak, yay ve dahası gibi seçenekler mevcut. Aynı anda iki farklı veya aynı silahla da ateş edebiliyorsunuz. Bu ve bunun gibi durumlar için ekranda beliren yönergeler de var üstelik. Yeni bir silah alırken, eski eğitimlere ait kesitlerle karşılaşabiliyoruz ayrıca. (Genellikle Roland var bu videolarda) Bulunduğumuz konuma göre hareket etmek ise, en mantıklısı. Sığ ve uzun otlarla kaplı bir alanda saklanabiliyor ve düşmanın en zayıf anını kollayarak saldırı gerçekleştirebiliyoruz, ama uygun anı bekleyene kadar hareket etmemek şartıyla. Aynı şekilde bize karşı olabilecek herhangi bir saldırıyı, hareketlenen otların yerine göre anlayabiliyor ve buna göre yerinde önlemler alabiliyoruz. Henüz ilk dakikalarda karşılaşacak durumda olmadığımız T-Rex gibi büyük yaratıklarla yan yana geldiğimizde yapmak gereken en doğru hareket, kaçmak olacaktır. Buna uygun olarak çevrede saklanmak için bazı ufak tefek delikler mevcut, ama hızlı koşma özelliğinin geç aktif olması, oyuncuyu zorlayabiliyor doğrusu. Peki en kullanışlı silah hangisi? Silahlarınız için, öldürdüğünüz askerlerin üzerinden veya stoklardan mermileri stok yapabiliyorsunuz. Peki ya çevrenizde bunlar yoksa, işte bıçağın sırrı çözüldü!
Mermin kalmadı mı? O zaman bıçağına sarıl!
Turok, çoğu oyunda olduğu gibi bir çok silahıyla size ateş etme imkanı sunuyor, fakat hiçbir oyunda bir bıçak bu denli kullanışlı olmamıştır veya nadirdir. Özellikle düşmanlarınıza arkadan gizlice yaklaştığınızda ekranda “Action” ifadesi beliriyor ve ardından Mouse’nin sol tuşuna bastığınızda karşınızdaki ister insan, isterse Dinozor olsun, acımasız bir şekilde öldürülüyor tarafınızca. Tam tersi, bu kez Turok’a karşı taraftan bir saldırı geldiğinde sırt üstü düşüyor ve bu sırada savrulmasının etkisiyle ekranda ayaklarını görüyoruz. Fazla hasar aldığında görüntü bulanıklaşıyor ve eğer dinlenmezse kısa sürede ölüyor. İkinci bir saldırı çeşidi ise; dinozorlar size saldırıyor, bu sırada ekranda bazı tuş kombinasyonları beliriyor. Eğer zamanında ve eksiksiz basarsanız, saldırıyı bertaraf edebiliyor ve akabinde kurtulabiliyorsunuz. Tüm bunları tabi ki çok kullanışlı bıçağınız sayesinde yapabiliyorsunuz.
Düşmana yaklaşım gösterirken, onların yapay zekası da büyük rol teşkil ediyor haliyle. Genellikle ateş etmediyseniz ve düşmanın yanından veya arkasından saldırıyorsanız ne olursa olsun sesinizi duymuyorlar. Bu da kolay bir öldürme yöntemi. Sizi gördüler diyelim. Bu kez sipere yatıyorlar ve arkadaşları varsa onlar da destek için geliyorlar. Siz biriyle uğraşırken bir bakmışsınız ki bir tanesi de hemen arkanızdan gelmiş. Bazı durumlarda da aynı anda dinozorlar da saldırabiliyor. Bu sırada durup onların kendi aralarındaki husumeti izleyip, seyirci kalmak en mantıklısı. Tabi Dinozorlar, iki gruba ayrılıyor bilindiği gibi. Doğal olarak bu ayrım, oyunda da geçerli ve ot obur dinozorlar size saldırmıyor, sadece yedikleri otlarla ilgileniyorlar, ama yanlarına yaklaşıp rahatsız ederseniz durum değişir. Genelleme yapacak olursak yapay zekanın çok iyi olduğu söylenemez, ama normal sayılabilir.
Gerçekdışı dinozorlar
Turok, Unreal Engine 3 ile geliştirilmiş bir yapım. Doğal olarak kaliteli görseller beklememiz çok normal. Ana karakterimiz Joseph Turok başta olmak üzere karakterler detaylı bir şekilde resmedilmiş. Oyuncuların en çok görmek istediği dinozor ailesi ise; küçük Raptor’lardan, dev T-Rex’lere kadar oldukça kaliteli tasarlanmış. Özellikle oyunun ilk dakikalarında uzak bölgeleri incelerken gördüğümüz dev Brontosaurus oldukça görkemliydi. Dinozorlarla girdiğimiz mücadelelerde vücutlarının hasarlar sonucu yaralandığını ve oyunun, kan faktörüne oldukça geniş bir yer verdiğini görüyoruz. Aynı güzelliği ölüm animasyonları için söylememiz pek doğru olmuyor ne yazık ki. Başta dinozorlar olmak üzere, öldürdüğümüz karakterler çoğu zaman saçma şekillere bürünebiliyor veya kısa bir süre hareket etmeye devam edebiliyorlar. Ayrıca metal bir zemine ateş ettiğinizde görebileceğiniz kısa süreli kırmızı izlerin, toprak üzerinde de meydana gelmesi hoş olmamış.
Karakter ve dinozor tasarımlarının genel olarak başarılı olmasının yanında aynı başarı seviyesi, çevre tasarımları için geçerli değil. Oyun boyunca uğradığımız askeri binalar, iç ve dış tasarım olarak göze hoş geliyor, ama orman faktörü böyle değil. Yoğun bir orman dokusundan çok, yosunlarla kaplı kayaların oluşturduğu bir çevre hissiyatı uyandırıyor. Doğal olarak “Ben daha iyisini görmüştüm” diyebiliyorsunuz. Buna rağmen içinde bulunduğumuz dünya, tropik bir ada değil. Yine de bir yavanlık var sanki. Sesler konusuna gelirsek, oyunun en iyi yönlerinden birisinin olduğunu söyleyebilirim. Özellikle karakter seslendirmelerinde oldukça uzman bir kadro kurulmuş. Ron Perlman, Timothy Olyphant gibi ünlü isimler ve dahası seslendirme kadrosunda bulunuyor.
Genele baktığımızda
Ortalama bir oyun olduğunu söyleyebiliriz Turok’un. Dinozorların oyuna kattığı eğlence oldukça yüksek. Kullanımımız altındaki özellikle yay ve bıçak ikilisi, kullandıkça eğlenceyi arttıran ekipmanlar. Bıçakla tek bir darbede düşmanınızı yere sererken, yayı kullanırken de ne kadar gererseniz o kadar yüksek sonuç alıyorsunuz. Bunlara ek olarak oyunu hızlı oynamayı seviyorsanız, art arda yapacağınız ölümlerle alacağınız zevk daha da artacaktır. Tek kişilik senaryoyu bitirdikten sonra artık Multiplayer’a da adım atabiliyorsunuz. Bilindik modlar, Turok için de geçerli. İster Online olarak, isterseniz de LAN olarak. İşin ince detaylarına inmek isterseniz, o zaman sizi “Accomplishments” bölümüne alalım. Oyunun ana menüsünde bulunan bu başlık altında, oyun boyunca elde edebileceğiniz çeşitli zorlularda ve farklılıklarda tecrübeler mevcut. Denemeden geçmeyin derim. Söz menülerden açılmışken belirtmeliyim ki, oyunun çok hoş bir menü tasarımı bulunuyor son olarak. FPS oyunları tutkunuysanız en az bir kere denemenizi tavsiye ederim. Hele dinozorlara merakınız varsa, zaten gözünüz kapalı oyunu edineceksinizdir.
Oyunun kurulu olduğu dizinden Game/Config klasörünün içindeki TurokInput.ini dosyasını not defteri ile açın. Daha sonra aşağıdaki gibi yazınız:
[Engine.Console]
MaxScrollbackSize=1024
HistoryBot=0
ConsoleKey=None
komutunu şu şekilde değiştirin:
[Engine.Console]
MaxScrollbackSize=1024
HistoryBot=0
ConsoleKey=end
Şimdi oyuna girdiğinizde [END] tuşuna basıp konsolu açın ve aşağıdaki kodları girin.
god - Ölümsüzlük.
allammo - 999 mermi.
allweapons - Tüm silahlar.
loaded - Tüm silahlar ve cephane.
fly - Uçma modu.
walk - Uçma modunu kapatır.
ghost - Duvarlardan geçme.
behindview 1 - 3. şahıs kamerası
Aynı serilerdeki Netload, Rapidshare ve FileFactory bağlantıları aynıdır.. Aynı serilerdeki partları karışık indirebilirsiniz.. Örnek : Part1'i rapidshare Seri 1 bağlantısından indirdiyseniz, part2'yi Netload seri 1 veya Filefactory Seri 1 bağlantılarından indirebilirsiniz..